1
16 lipca 2018
0

Mobile First Index, czyli nowy algorytm Google

To czego obecnie stajemy się świadkami można nazwać prawdziwą rewolucją. Google już jakiś czas temu zapowiadało wdrożenie istotnych zmian w zakresie indeksowania stron internetowych. Prace nad nowym projektem przedłużyły się jednak znacznie, a co za tym idzie, na Mobile First Index przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać. Nie oznacza to jednak, że wszyscy mogą ze spokojem oczekiwać na nowy algorytm od Google.

Faworyzacja stron mobilnych

Mobile First Index to temat wzbudzający poruszenie w całej branży SEO, a także pośród webmasterów i administratorów stron www. Wszyscy wyczekują momentu wprowadzenia nowego algorytmu, który niezaprzeczalnie wywoła niemałą burzę w zakresie pozycjonowania stron internetowych. Dla jednych to zmiany na plus, dla innych sygnał alarmowy. Przez Mobile First Index wiele firm może stracić topowe pozycje w wyszukiwarkach internetowych, inne natomiast w błyskawicznym tempie znajdą się na szczycie rankingów. Kto powinien się obawiać nadejścia nowego?

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na typy funkcjonujących obecnie w sieci stron internetowych, ponieważ to właśnie one stanowią klucz do prawidłowego zrozumienia idei Mobile First Index. Wyszczególnić można dwa podstawowe warianty – strony desktopowe oraz mobilne.

Strony desktopowe tworzone i projektowane są z myślą o użytkownikach korzystających z komputerów stacjonarnych i laptopów. W przypadku stron mobilnych mówimy o takim przygotowaniu zaplecza strony, które gwarantuje jej sprawne funkcjonowanie na wszelkiego typu urządzeniach mobilnych (smartfonach, tabletach).

Nie można również zapominać o tzw. stronach responsywnych, które stanowią najnowszy typ stron www. To obecnie najchętniej wybierane rozwiązanie, ponieważ to właśnie ten typ stron pozwala na automatyczne dopasowanie się do urządzeń wszelkiego typu, niezależnie od wielkości wyświetlacza.

Aktualnie rankingi stron internetowych tworzone są w oparciu o dane pozyskiwane przez roboty indeksujące. Dane te pochodzą z poszczególnych stron internetowych, które działają przede wszystkim jako strony desktopowe. Po wprowadzeniu Mobile First Index oceniane będą w pierwszej kolejności strony w wersji mobilnej (w tym strony responsywne).


Skąd pomysł na nowy algorytm?

Według danych statystycznych w roku 2015 doszło do przełomu w tzw. ruchu internetowym. Po raz pierwszy w historii wyszukiwarek liczba zapytań przesłanych z urządzeń mobilnych przekroczyła liczbę wyszukiwań obsługiwanych za pośrednictwem komputerów. To właśnie ta tendencja, a także wyraźny kierunek preferencji użytkowników Internetu (niewątpliwie wynikających z dynamicznego rozwoju technologii i coraz lepszego dostępu do urządzeń mobilnych) zapoczątkowały prace nad nowym algorytmem pozycjonującym strony internetowe. Nic w tym dziwnego, jeżeli użytkownicy chętniej korzystają z własnych smartfonów lub tabletów, to mają oni pełne prawo do tego, aby sugerowane przez wyszukiwarkę linki były obsługiwane przez ich urządzenia.

Można wobec tego stwierdzić, że za nowym algorytmem w rzeczywistości „stoją” użytkownicy urządzeń mobilnych. Google jedynie daje nam to, czego potrzebujemy z punktu widzenia użytkownika sieci i wyszukiwarki.

Czy jesteś gotowy na nadejście nowego?
To pytanie, które musi zadać sobie każdy administrator strony internetowej, skoncentrowany na jej odpowiednim pozycjonowaniu. Mobile First Index oceniać będzie przede wszystkim mobilne wersje stron internetowych, a tym samym treści przygotowywane pod SEO nadal zachowają swą wartość (przynajmniej w pierwszym etapie wdrożenia nowego algorytmu). Co wobec tego należy zrobić, aby nie stracić swojej pozycji w rankingu stron lub lepiej wypozycjonować posiadaną stronę? Zadbać o prawidłowo przygotowaną, a tym samym funkcjonującą stroną internetową obsługiwaną przez urządzenia mobilne. Jeżeli posiadasz stronę responsywną, to warto również sprawdzić w kodach źródłowych, czy roboty indeksujące mają możliwość pobierania z niej niezbędnych danych.
Specjaliści z Google uspokajają, że zmiany będą wprowadzane stopniowo, a firmy korzystające ze stron w wersji wyłącznie desktopowej również będą pozycjonowane. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że to właśnie mobilne strony www będą traktowane w sposób priorytetowy, a tym samym ich pozycjonowanie będzie znacznie łatwiejsze.
Według zapowiedzi Google, Mobile First Index zostanie oddany do użytku pod koniec 2018 roku. Dokładna data nie jest jeszcze znana, jednak warto już dziś zadbać o przeprowadzenie należytego audytu posiadanych stron internetowych. Działania w tym zakresie można wykonać samodzielnie, zagłębiając się m.in. w kodach źródłowych strony lub skorzystać z pomocy specjalistów. Jeżeli chcesz mieć pewność, że jesteś gotowy na nadejście ery Mobile First Index, możesz skontaktować się z naszą agencją.

Google również udostępniło narzędzie pozwalające sprawdzić na ile twoja strona jest przystosowana dla urządzeń mobilnych.

Dostępne jest ono pod adresem: https://search.google.com/test/mobile-friendly 

 

Jeśli twoja strona nie spełnia nowych kryteriów Google skontaktuj się z nami – pomożemy:

Mobile First Index, czyli nowy algorytm Google
5 / 5 - 3 głos[y]

Podziel się tym wpisem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane Artykuły

Pixel Facebooka – wyższy…

10 faktów o SEO…

Strona www z szablonu…

  • Kategorie