1
4 grudnia 2019
0

Marketing 2019/2020. O tych trendach musisz pamiętać!

Już za moment na dobre pożegnamy rok 2019. Czas wobec tego nieco bliżej przyjrzeć się temu, co w marketingu internetowym wyznaczało nam kierunki działania. Przy okazji sprawdzimy, czy nowy, nadchodzący rok będzie kontynuacją trendów, czy też przyniesie nam prawdziwą rewolucję.

„Relacje”, to słowo klucz pojawiające się, gdy rozmawiamy o trendach marketingowych w 2019 roku. Nowy wymiar utrzymywania kontaktów z odbiorcami mocno koreluje z budową silnego brandu. Potrzeba tworzenia więzi pomiędzy marką a klientem przejawia się niemal we wszystkich obszarach topowych działań marketingowych. Sprzedaż schodzi tutaj na dalszy plan, ponieważ przyjęcie długoterminowej strategii budowania relacji staje się tym, co w rzeczywistości napędza sprzedaż produktów i usług. W takim kontekście kreacja marki staje się jeszcze ważniejszym zadaniem, niż kiedykolwiek wcześniej.

Otwórz się na potrzeby klienta

Prowadzenie otwartych walk z konkurencją w oparciu o ofertę produktową i/lub cenową przestaje być skuteczne. Punktowanie najlepszych cech naszych produktów i usług nie działa już na klientów. Na swojej efektywności straciły też kampanie zachęcające do szybkiego zakupu. Jeżeli nie produkt i reklama, to co? Przede wszystkim zmiana sposobu myślenia o kliencie. Jeżeli przestaniemy koncentrować się na sprzedaży natychmiastowej, a zaczniemy przenosić nasze działania na odbiorców, to szybko dostrzeżemy jak ważne są relacje oparte na zaufaniu, szacunku i zwyczajnej sympatii.

Istotne w tym procesie jest rozpoznawanie potrzeb klienta i zrozumienie motywów jego postępowania. Co za tym idzie, najpierw należy wysłuchać klienta, otworzyć się na niego. W ten sposób nawet najbardziej sztandarowy produkt firmy może stać się tym, czego klient szuka. Warto przy tym podkreślić, że budowanie relacji z klientem wcale nie musi przekładać się na natychmiastowe zmiany produktowe. Być może istotniejszym będzie wszystko to, co ów sprzedaży towarzyszy. Doradztwo, gwarancja zwrotów, gratisy, promocje, itd.

Dlaczego relacje z klientami stały się tak ważne? Nie jest żadną tajemnicą to, że dobry klient to ten, który do nas wraca. Mając stałych klientów nie musimy nieustannie poszukiwać nowych odbiorców. Co więcej, klient ceniący markę chętniej będzie wybierał właśnie jej produkty, które będzie polecać również innym. Bądźmy szczerzy, pozyskiwanie nowych klientów to generowanie kosztów, które nierzadko usiłujemy zrównoważyć zyskami z natychmiastowej sprzedaży. Nie tędy jednak droga, jeżeli myślimy o sukcesie na dużą skalę.

Bądź widoczny, czyli mocny brand

Kreacja marki nie jest łatwym zadaniem. Wszystkie działania muszą być bowiem spójne i prowadzące do tego, aby stać się rozpoznawalnym wśród odbiorców. Bez mocnej marki budowa silnej relacji z klientami jest niemal niemożliwa. Trudno jest bowiem regularnie wracać do kogoś, kogo się nie pamięta. Istotne jest wobec tego to, aby równocześnie zaspokajać potrzeby odbiorców i stać się widocznym w ich świadomości.

Pojawia się wobec tego pytanie, jak w tak mocno nasyconym świecie być bardziej widocznym? Zrobić coś innego lub inaczej, niż robi to konkurencja. Obecnie wszystkie firmy są „pełne pasji”, albo gwarantują „profesjonalizm i rzetelność”. I nawet jeżeli nie są to tylko frazy marketingowe, to klient już tego nie kupuje z taką łatwością jak dawniej.

Marketing internetowy rządzi się swoimi prawami i trzeba o tym pamiętać. Nie trzeba być gigantycznym koncernem z biało-czerwonym logo, który co roku przypomina światu o zbliżających się świętach, a jego sztandarowy już dżingiel sam rozbrzmiewa w głowach tysięcy ludzi. Wystarczy wyjść do klienta i zbudować z nim relację opartą na wzajemnym poznawaniu się. Dobry storytelling będzie tutaj świetnym rozwiązaniem. Opowiedziane historie na dłużej pozostają w świadomości odbiorców, niż garść zdawkowych i szablonowych informacji o marce. Nie trzeba używać fraz takich jak „pasja”, „wiedza”, „doświadczenie”, ponieważ można to wszystko wyrazić w ciekawej historii. I można to zrobić na świetnym poziomie, niezależnie od tego czy robi się to samodzielnie czy też wykorzystuje tzw. outsourcing marketingu.

Kontakt wzrokowy, czyli webinaria i live wideo

Jesteśmy już mocno osadzeni w kulturze YouTube’a, a przekazy wykorzystujące materiały filmowe zdecydowanie szybciej docierają do odbiorcy niż te spisane w tysiącach słów. Obraz i dźwięk stają się istotnym elementem wykorzystywanym również w marketingu. I tutaj też widać wyraźną tendencję, aby ten format wykorzystywać do celów promocyjnych marek.

Wiele firm poszło o krok dalej. Już nie tylko filmy, ale i relacje na żywo coraz mocniej zakorzeniają się w działaniach marketingowych. Poprzez webinaria i tzw. live wideo łatwiej buduje się relacje z odbiorcami. To wszystko daje możliwość działania „tu i teraz”, a przy tym utrzymywanie kontaktu w czasie rzeczywistym.

Promocja przez znanych i lubianych

Influence marketing nie jest żadną nowością. Można przyjąć, że to taki współczesny model „poleceń przez znajomego”. W 2019 roku można było obserwować dalszy rozwój tego trendu, który dość mocno zaznaczył się w praktykach wielu firm już w ubiegłym roku. Dobrze wykorzystany potencjał pozwala w krótkim czasie dotrzeć do tysięcy, setek tysięcy, a nawet milionów odbiorców! Wszystko sprowadza się bowiem do współpracy marek ze znanymi twarzami, które gotów są rekomendować wybrane produkty, w zamian za odpowiednie wynagrodzenie.

Zawsze w kontakcie, czyli chatboty

Zawsze pomocny, zawsze w kontakcie. Nigdy nie śpi, nie odpoczywa i w każdej chwili gotów jest służyć pomocą. Chatboty stały się prawdziwym hitem, a ich wykorzystanie w procesach sprzedażowych trudno przecenić.

W dużym uproszczeniu to taka inteligentna automatyczna sekretarka. Z tą różnicą, że chatbot nie musi niczego nagrywać, ponieważ sam potrafi udzielać odpowiedzi na pytania zadawane przez klienta. To ogromne udogodnienie, które ułatwia kontakt z firmą, o każdej porze dnia i nocy.

Rok 2020 – ludzie i technologie

Według znawców branży marketing internetowy w 2020 roku to dalszy rozwój trendów widocznych już dziś. Możemy być jednak pewni tego, że budowa relacji z odbiorcami i kreacja marki wejdą na wyższy poziom. Wszystko za sprawą dynamicznie rozwijających się technologii, które stają się coraz bardziej dostępne dla przeciętnego obywatela.

Wszystkie elementy omówione w powyższym tekście nadal będą mocno wdrażane i rozwijane. Wszelkiego typu materiały filmowe/webinaria/live wideo, będą stawać się coraz bardziej globalne, a tym samym i przystępniejsze dla szerszego grona odbiorców. Wszystko za sprawą napisów (dostępnych w różnych wersjach językowych), które ułatwią kontakt zarówno z osobami niesłyszącymi, jak i pochodzącymi z różnych zakątków świata.

Solidny content

Najpierw zrozum, później działaj. Tak w skrócie można wyrazić to, co będzie mocno widoczne w marketingu internetowym w zbliżającym się roku 2020. Już dziś dostępne są liczne narzędzia, które ułatwiają definiowanie potrzeb klienta, a co za tym idzie, możliwe jest inteligentne spersonalizowanie oferty. Co więcej, korzystając z tych narzędzi możliwe jest reagowanie na przyszłe potrzeby klienta szybciej, niż on sam zdąży o tym komukolwiek powiedzieć. Przykładowo, oczywistym jest, że kobieta wyszukująca odzieży dla ciężarnych i czytająca poradniki dla przyszłych mam, już niebawem będzie poszukiwała wyprawki dla swojego dziecka. Wystarczy, że w zasięgu jej dłoni znajdzie się odpowiednia oferta, aby zwiększyć szansę na sprzedaż tego typu produktów w najbliższym czasie.

VR w marketingu

Na tym poziomie można mówić o przesunięciu granicy pomiędzy rzeczywistością a science fiction. Wirtualne spacery czy filmy 360 stopni zdążyły już mocno wejść w branżę. Czas na kolejny krok, czyli na tzw. rozszerzoną rzeczywistość.

Być może dziś inwestycje w reklamy wykorzystujące mechanizm VR wydają się być zbędnym wydatkiem (przecież tak niewiele osób korzysta obecnie ze specjalnych okularów, które pozwalają „przenieść” się do wirtualnego świata). Należy jednak pamiętać, że jest to świetny moment na wykorzystanie tej luki, gdy oferowane produkty skierowane są do osób kochających nowoczesne technologie. Właśnie w dorosłe życie wkracza tzw. pokolenie Z, dla którego rozszerzona rzeczywistość staje się tak samo oczywista, jak korzystanie ze smartfona. To właśnie ta grupa odbiorców będzie wywierać coraz silniejszy wpływ na kształtowanie się całego globalnego rynku.

Wyszukiwanie głosowe

Cyfrowi asystenci zyskują na coraz większej popularności. Ich atutem jest to, że wystarczy zadać pytanie, aby uzyskać informacje na dany temat. Nie trzeba już wpisywać w wyszukiwarkę zapytań w stylu „najlepsza kawa w mieście”, ponieważ wystarczy komunikat głosowy – „Gdzie napiję się dobrej kawy?”, nawet podczas jazdy samochodem czy w trakcie spaceru z dzieckiem.

Trudno jest jednak ukryć to, że wyszukiwanie głosowe stawia poważne wyzwanie specjalistom SEO. Wszystko za sprawą konieczności zastosowania analizy tzw. języka konwersjonalnego. Dlaczego? Większość ludzi w trakcie mowy zachowuje się bardziej naturalnie. Niewiele osób będzie korzystać z fraz, których używa w klasycznych wyszukiwarkach internetowych. Co więcej, wyszukiwarki głosowe chętniej wykorzystywane są do pozyskania informacji o lokalnych firmach, np. kawiarniach, hotelach, restauracjach itd. Należy wobec tego wszystkie te czynniki uwzględnić już na etapie budowy strategii solidnego pozycjonowania stron. Dużym ułatwieniem może być tutaj wykorzystanie funkcji listingu w Google Moja Firma, co z pewnością ułatwi pozyskiwanie klientów.

Podsumowując, rewolucyjnych zwrotów akcji w ogólnych założeniach marketingu sieciowego 2020 raczej nie będzie. Możemy jednak liczyć się z tym, że nowoczesne technologie niemal wymuszą zmiany technik działania. Kształtowanie więzi z odbiorcami poprzez budowę silnej marki nadal będzie obecne, jednak już inne narzędzia będą do tego celu wykorzystywane. I my w 4DLight już nie możemy doczekać się nowych projektów, które przeniosą nas w zupełnie inny wymiar. Jeżeli zależy Ci na tym, aby Twoja firma mocniej zakorzeniła się w świadomości odbiorców, skontaktuj się z nami i sprawdź, co możemy zrobić wspólnie.

Autor tekstu: Krzysztof Krawczuk
Marketing Executive

Rate this post

Podziel się tym wpisem

Możliwość komentowania została wyłączona.

Polecane Artykuły

Amazon One jako nowy…

Nadchodzi rewolucja w internecie,…

Sprawdź jak zwiększysz skuteczność…

  • Kategorie