1
30 maja 2018
0

Trendy w marketingu 2018

Według danych szacunkowych, wartość rynku reklamowego w Polsce osiągnie poziom 7,177 miliardów złotych netto, na koniec 2018 roku. Oznacza to wzrost o 1,9% w stosunku to roku ubiegłego. Największą dynamiką wzrostu charakteryzuje się marketing internetowy, który coraz mocniej wypiera tradycyjne formy reklamy. Co to oznacza dla firm działających na polskim rynku? Wzrost konkurencyjności, a tym samym konieczność wdrożenia przemyślanych strategii marketingowych.

Internet już kilka lat temu stał się żyznym polem rozwoju podmiotów działających na międzynarodowej arenie. Początkowo wzbudzał ciekawość i stanowił innowacyjną formę wsparcia dla tradycyjnych form reklamy. Dziś to w sieci prowadzone są największe i najbardziej dochodowe kampanie reklamowe wiodących na rynku marek. Obecnie nie wystarczy już tylko „być w Internecie”, teraz niezbędna jest wiedza na temat tego, jak w tym Internecie być, dać się zobaczyć i pozostać w świadomości odbiorców na długie lata. Jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę? Jak mądrze wybierać narzędzia, aby zainwestowany czas i kapitał przekształciły się w realne zyski? Na te pytania najlepiej poszukiwać odpowiedzi w obowiązujących trendach marketingowych.

Dialog z klientem

Wśród licznych opracować dotyczących trendów marketingowych na rok 2018 najczęściej powtarzanym tematem jest konieczność nawiązywania konwersacji z klientem. Wiele osób może czuć się nieco zaskoczona lub zdezorientowana, ponieważ najczęściej mamy poczucie utrzymywania kontaktu z klientami poprzez prowadzone profile w mediach społecznościowych, emitowane reklamy, czy publikowane artykuły. Tymczasem w procesie tym nie chodzi o to, by do klienta mówić, lecz o to by go słuchać i odpowiadać na jego potrzeby.

Warto zwrócić uwagę na to, aby w ramach komunikacji z klientami korzystać z kanałów wielokierunkowych, czyli takich, które dają nam możliwość nie tylko przekazywania komunikatów, ale i ich odbierania. W tym celu można wykorzystywać liczne portale social media, telefon (w tym SMS), czy też e-mail. Przyjęcie takie postawy pokazuje naszą otwartość na drugą stronę, natomiast klientowi zapewnia poczucie tego, że jego zdanie i opinia mają dla nas znaczenie.

W kontekście nawiązywania dialogu z klientem nie można zapominać o rozmowach w czasie rzeczywistym. W prowadzonych badaniach wykazano, że coraz częściej użytkownicy stron internetowych (w tym również sklepów lub punktów usługowych) oczekują natychmiastowej reakcji. W tym zakresie niezastąpione stają się chatboxy (okna dialogowe), które obsługiwane są przez konsultantów lub specjalnie zaprogramowane do tego celu boty.

Nowa jakość content marketingu

Trudno mówić o tym, że content marketing to nowy trend wyznaczony na rok 2018, jednak to temat budzący wiele kontrowersji. Trend ten towarzyszy nam już od dłuższego czasu, jednak wraz z rozwojem marketingu internetowego przechodzi on swoistego rodzaju ewolucję. Współczesność to era nieustannego przepływu informacji. Każdego dnia w sieci generowane są większe ilości wszelkiego typu treści, niż dawniej w ciągu całego roku, a nawet dwóch. Ilość otaczających nas informacji nie pozwala ich wszystkich przyswajać i przetwarzać, a wręcz może być odrzucająca.

Ciekawym zjawiskiem jest to, że odbiorcy content marketingu oczekują coraz dłuższych, jednak i coraz lepszej jakości treści. Jeszcze kilka lat temu wpis blogowy na 500 słów wzbudzał niechęć czytelników. Dziś tendencja ta zmierza w przeciwnym kierunku. Im dłuższy, a przy tym ciekawszy i bardziej wartościowy jest tekst, tym lepiej. Warto jednak zwrócić uwagę również na to, aby treści wspierające promocję marki były publikowane z mniejszą częstotliwością, jednak były bardziej pożądane przez odbiorców. Lepiej jest publikować jeden rzetelny i ciekawy artykuł raz w tygodniu, niż niewiele znaczące notki każdego dnia. Co więcej, w odniesieniu do content marketingu konieczne jest opracowanie konkretnej strategii. A o tym większość firm korzystających z tego rozwiązania zapomina.

Według raportu IAB za 2017 rok, ok. 80% firm w Polsce korzysta z content marketingu. Wśród badanych podmiotów tylko 1/3 zadeklarowała, że działania w tym zakresie prowadzone są według ustalonej wcześniej strategii. W pozostałych przypadkach strategia ta wydaje się być zbędnym elementem, pomimo tego, że skuteczny content marketing to silne narzędzie wspierające konkurencyjność.

Video – format, który jest widoczny

Materiały video zyskują coraz większą popularności. Widoczne są nie tylko w mediach społecznościowych, ale i coraz częściej na stronach internetowych. Zdaniem ekspertów, trend ten będzie umacniał się coraz bardziej, ponieważ taka forma promocji produktów i usług jest dla klientów znacznie atrakcyjniejsza.

Krótki, ale treściwy spot pomaga przekazać znacznie więcej informacji, niż rozbudowany artykuł. Specjaliści od marketingu utrzymują, że materiały video skuteczniej przyciągają uwagę odbiorcy i na dłużej pozostają w jego świadomości. W ten sposób wydłuża się czas, jaki potencjalny odbiorca naszych produktów lub usług spędza na naszej stronie internetowej. Tym samym zwiększa się szansa na skuteczne powiększanie stałego grona klientów.

Warto zwrócić uwagę na to, że materiały video nie muszą być formą perfekcyjnie przygotowanej reklamy. W sieci coraz więcej marek decyduje się na umieszczanie w swych profilach materiały dokumentujące np. proces produkcji, sposób użytkowania produktów, a nawet wywiady (nierzadko w formie tzw. „Q and A”, czyli odpowiedzi udzielanych na pytania zadawane przez obserwatorów danego profilu).

Strony www w wersji mobile

Ten trend zapowiadany był przez Google na 2017 rok, jednak opóźnienia związane z wdrożeniem odpowiednich algorytmów spowodowały, że w tym roku temat stron responsywnych powraca. Już na początku ubiegłego roku podkreślano konieczność dopasowania stron internetowych do urządzeń mobilnych. Bez tego strony internetowe stają się trudne w obsłudze, a w wielu przypadkach wręcz bezużyteczne. W ten sposób łatwo stracić nie tylko potencjalnego klienta, ale i tych stałych.

Jak wynika z danych udostępnionych przez Statcounter, w drugim kwartale 2017 roku ruch na stronach internetowych generowany przez użytkowników komputerów stacjonarnych i laptopów wynosił 43,4%. W przypadku urządzeń mobilnych współczynnik ten wynosił aż 51,4%. Biorąc pod uwagę tendencję zmian, w 2018 roku dysproporcje te mogą być jeszcze większe.

Co ciekawe, przy tworzeniu stron mobilnych kluczowe znaczenie odgrywa kciuk. Badania przeprowadzone przez Stevena Hoobera udowodniły, że około 75% wszystkich użytkowników smartfonów do przewijana treści widocznych na ekranie używa kciuków. W trakcie tych samych badań ustalono, że około 49% posiadaczy smartfonów obsługuje je za pomocą tylko jednej ręki. Na tej podstawie zostały stworzone specjalne mapy ekranów dla najpopularniejszych modeli telefonów, które obrazują „zasięg kciuka”. W ten sposób projektując stronę w wersji mobilnej, łatwiej jest stworzyć projekt optymalnie dopasowany do potrzeb ich użytkowników.

Influencer – lepiej ufać znajomym, niż reklamie

Influencer to w ujęciu teoretycznym osoba, która wywiera wpływ na kształtowanie światopoglądu innych osób, determinując tym samym ich wybory. W takim ujęciu w roli influencera występować może każdy, niezależnie od wieku, płci czy zajmowanego stanowiska. W kontekście marketingu internetowego mianem influencera określa się osoby, które w wyraźny sposób zaznaczają swą obecność w Internecie. W praktyce zalicza się do nich różnych blogerów, vlogerów, youtuberów, a także inne osoby, które posiadają swoje profile publiczne w mediach społecznościowych, takich jak: Facebook, Instagram, Snapchat czy Twitter.

Warto podkreślić, że influencerzy stali się gorącym trendem marketingowym już w ubiegłym roku. Wszystko wskazuje jednak na to, że jest to element, który na dłużej osiądzie w strategii marketingowej niejednej firmy. Już kilka lat temu liczne marki zauważyły, że rzesze fanów i obserwatorów internetowych celebrytów bardziej ufają ich opiniom, niż przekazom reklamowym. Zdaniem psychologów, jest to zjawisko opierające się na poczuciu, że znamy daną osobę. Co za tym idzie, opinia naszych bliskich, znajomych i przyjaciół jest dla nas ważna. Nawet wówczas, gdy znajoma twarz należy do osoby, którą widujemy tylko w mediach społecznościowych (lub, co zdarza się coraz częściej, w przestrzeni publicznej).

Pojawia się wobec tego kluczowe pytanie – Czy współpraca z influencerami się opłaca?

Tak. W większości przypadków taka forma promocji produktów i usług generuje niższe koszty niż tradycyjna reklama. Co ważniejsze, potencjalny odbiorca nie traktuje takiego przekazu jako formy nakłaniania go do podejmowania określonych działań (przez co wiele osób w ogóle rezygnuje z oglądania reklam). Nierzadko istnieje możliwość nawiązania współpracy opartej na zasadzie barteru – wybrany influencer otrzymuje bezpłatnie produkty (lub korzysta z darmowych usług), w zamian za ich opiniowanie.

Redukcja kosztów to nie jedyna zaleta tego typu praktyk marketingowych. Poprzez współpracę z „gorącymi nazwiskami”, które wśród swoich odbiorców cieszą się znacznym uznaniem, szacunkiem i zaufaniem, sama marka zyskuje na autentyczności.

Technologia przyszłości? To dzieję się już teraz!

Polski rynek marketingu często pozostaje w tyle za zachodnimi trendami. W wielu sytuacjach można usłyszeć rady typu – „Jeżeli chcesz wiedzieć, co w Polsce będzie modne za 5 lat, zobacz co dziś dzieje się na zachodzie”. Problem polega jednak na tym, że globalny rynek, na którym obecnie działa większość podmiotów, nie lubi wybaczać błędów, które popełniają spóźnialscy.

Sztuczna inteligencja, wyszukiwanie głosowe i wirtualna rzeczywistość to nie scenariusz na książkę lub film science fiction. To rzeczywistość, która dzieje się tu i teraz. Nasze smartfony zastępują komputery i laptopy, a nawet karty płatnicze. W naszych domach pojawiają się systemy automatyki budynków, które pozwalają zaparzyć poranną kawę bez wychodzenia z łóżka, wyłączyć żelazko będąc już w drodze do pracy i sprawdzić, co porabia nasze dziecko, gdy my jesteśmy jeszcze w pracy.

Wykorzystanie nowoczesnych technologii na potrzeby marketingu staje się wobec tego w pełni naturalne i pożądane. Ludzie cenią sobie wygodę i możliwość szybkiego otrzymywania odpowiedzi. I w tym zakresie doskonale sprawdzają się zarówno wyszukiwarki głosowe, jak i sztuczna inteligencja (roboty, tzw. boty), które potrafią w logiczny i rzeczowy sposób dostarczać oczekiwanych odpowiedzi. Maksymalny poziom wrażeń i jeszcze większą autentyczność prezentacji zapewnia wirtualna rzeczywistość. To rozwiązanie, które prawidłowo wykorzystane może stać się doskonałym narzędziem marketingowym.

Podsumowując, obecne trendy marketingowe to w rzeczywistości kontynuacja tych, z jakimi mieliśmy już do czynienia w poprzednich latach. Trudno jest bowiem grubą linią odciąć się od przyjętego dawniej kierunku i wejść na zupełnie nową ścieżkę. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że największą skuteczność uzyskać można tylko wówczas, gdy podejmowane w tym zakresie działania są wielowymiarowe, a przede wszystkim dopasowane do charakterystyki grupy odbiorców stanowiącej nasz target. Można wobec tego powiedzieć, że kampanie reklamowe należy zbudować w oparciu o znajomość potrzeb potencjalnych i obecnych klientów. W ten sposób zarówno najprostsze, jak i najbardziej złożone narzędzia marketingowe staną się istotnym czynnikiem determinującym sukces firmy.

A czy twoje działania marketingowe podążają we właściwym kierunku?

Autor tekstu: Krzysztof Krawczuk
Marketing Executive

Trendy w marketingu 2018
5 / 5 - 2 głos[y]

Podziel się tym wpisem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane Artykuły

Pixel Facebooka – wyższy…

10 faktów o SEO…

Strona www z szablonu…

  • Kategorie