1
12 lutego 2020
0

Za co Polacy kochają usługi cyfrowe?

Polacy to ogromni entuzjaści wszelkiego typu usług cyfrowych. Począwszy od wysyłki wiadomości mailowych poprzez sprawdzanie informacji z kraju i ze świata, komunikacji ze znajomymi, na zakupach internetowych i transakcjach bezgotówkowych kończąc. Badania przeprowadzone na zlecenia Mastercard nie pozostawiają żadnych złudzeń, na tle innych krajów europejskich Polska to prawdziwy raj dla usług cyfrowych. A co to oznacza dla marketingu internetowego?

Polska kocha e-usługi

Mastercard zleciło Ipsos przeprowadzenie badań ankietowych w 13 krajach europejskich. Celem tego badania było m.in. ustalenie preferencji konsumentów w zakresie usług cyfrowych. Na pytania odpowiadali mieszkańcy różnych krajów, mający od 20 do 50 lat.

Według przeprowadzonych badań, ponad 75% Polaków nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania bez wysyłania wiadomości e-mail, wyszukiwania informacji w Internecie, a także mediów społecznościowych. 68% ankietowanych stwierdziło, że nie wyobraża sobie życia bez zakupów w sieci, a 65% nie zrezygnowałoby z możliwości opłacania rachunków on-line. Codzienności bez nawigacji cyfrowej nie wyobraża sobie około 66% osób, a 65% mocno przywiązanych jest do komunikatorów internetowych.

Usługi cyfrowe vs analogowe

Współcześnie stwierdzenie, że „Internet to okno na świat” to zdecydowanie zbyt mało. Za pomocą komputerów i urządzeń mobilnych zyskujemy dostęp do wiedzy, informacji i usług, dostarczanych z całego świata. Biorąc pod uwagę popularność smartfonów (coraz bardziej zaawansowanych i mających dodatkowe funkcje np. płatności mobilnych/zbliżeniowych), niemal każdy z nas trzyma w swych dłoniach prawdziwe wrota do całego świata.

Cyfryzacja usług to jedynie naturalna konsekwencja dynamicznego rozwoju technologii i świadomości ludzi. Według badań przeprowadzonych na zlecenie Mastercard wiele usług dotychczas analogowych stopniowo zastępowana jest przez usługi cyfrowe. Połowa ankietowanych zadeklarowała, że chętnie korzysta ze streamingu muzyki i treści wideo „na żądanie”, 38% online dokonuje rezerwacji noclegów, a 34% zakupuje w ten sposób bilety na podróż. Co więcej, już 37% badanych stwierdziło, że robi zakupy w Internecie, przynajmniej raz w tygodniu, a ponad połowa korzysta z płatności mobilnych. Z bankowości online korzysta ponad 80% ankietowanych.

Polacy chcą coraz więcej

Pomimo dynamicznego rozwoju sektora usług cyfrowych Polacy wciąż odczuwają niedosyt w tej gałęzi naszej gospodarki. Według badań, największe niedobory odczuwalne są w zakresie edukacji (41%), służby zdrowia (40%) oraz transportu publicznego (30%). Co ciekawe, Polacy deklarują również chęć korzystania z usług cyfrowych, których funkcjonowanie oparte będzie na sztucznej inteligencji, a nawet na technologii VR.

Usługi cyfrowe a kreacja marki

Coraz więcej firm posiada własne strony internetowe, profile w mediach społecznościowych, a nawet wizytówki w Google Maps. To bardzo dobre rozwiązanie z punktu widzenia marketingu internetowego, który służy przede wszystkim budowie silnego wizerunku marki, a tym samym solidnej pozycji na rynku. Standardem są już formularze kontaktowe, newslettery, a także rezerwacje i sprzedaż on-line. To bardzo wygodne i praktyczne rozwiązanie, zarówno dla klientów, jak i samych usługodawców i/lub sprzedawców.

W zależności od profilu prowadzonej działalności, warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób można rozbudować system usług cyfrowych. Coraz popularniejsze stają się chatboty, które pełnią funkcję całodobowego, wirtualnego asystenta klienta. Świetnym rozwiązaniem są również listy ulubionych/obserwowanych produktów. W przypadku sklepów internetowych prawdziwym hitem są zdjęcia 360º, a także krótkie materiały filmowe prezentujące produkt.

Istnieje kilka powodów, dla których warto postawić na cyfryzację własnych usług. Można do nich zaliczyć przede wszystkim:

  • większy zasięg oferty,
  • możliwość ustawienia grupy docelowych odbiorców,
  • możliwość budowania długoterminowych relacji z klientami,
  • szybszy kontakt z odbiorcami,
  • większa kontrola nad własnymi zasobami (np. nad stanami magazynowymi czy też kalendarzem rezerwacji).

Bardzo dobrym przykładem wykorzystania zalet cyfryzacji usług jest branża deweloperska. Na przestrzeni ostatnich kilku lat możemy obserwować dynamiczny rozwój tego sektora polskiej gospodarki. Nowe, często luksusowe inwestycje powstają w całym kraju. Ich nabywcy to nierzadko osoby zamieszkujące w odległych miejscowościach, a nawet w innych krajach. Możliwość zapoznania się z nieruchomością za pomocą systemów online to ogromne udogodnienie zarówno dla biur sprzedaży, jak i samego klienta. Wykorzystując odpowiednie narzędzia można zaprosić klienta do wirtualnego spaceru po przykładowych mieszkaniach, domach lub lokalach użytkowych, umożliwić mu rezerwację wybranego obiektu, a także zapewnić kontakt z konsultantem np. poprzez wideo rozmowę. Obsługę w systemie 24/7 zapewniają inteligentne chatboxy, które doskonale imitują zachowanie człowieka. W ten sposób, niezależnie od dnia tygodnia lub godziny, biuro sprzedażowe może zapewnić niemal kompleksową obsługę każdego klienta.

Innym, coraz popularniejszym rozwiązaniem jest wizytówki na Google Maps. W ten sposób każda osoba znajdująca się w pobliżu obiektu może zostać „skierowana” do niego przez nawigację. Wykorzystanie tego pomysłu może być jednym z punktów całego planu marketingowego m.in. salonów samochodowych. Klienci wykazujący zainteresowanie nabyciem nowego pojazdu mogą otrzymać informację od Google, gdzie znajdują się najbliższe salony. Co więcej, wizytówka umieszczona w Google Moja Firma to również informacje o godzinach otwarcia salonu, adresie, wskazówkach dojazdu oraz telefonach kontaktowych. Warto również zwrócić uwagę na to, że w wizytówce znalazło się również miejsce na galerię zdjęć, informację o sprzedawcy, a nawet informacje o bieżących promocjach. Oczywiście z tego rozwiązania może skorzystać każda firma, której zależy na sukcesywnym pozyskiwaniu nowych klientów i utrzymywaniu dobrych relacji z dotychczasowymi odbiorcami produktów i usług.

Podsumowując, usługi cyfrowe to rzeczywistość, która ma miejsce teraz i tu. Żyjąc w nieustannym biegu i w obliczu codziennych wyzwań chętniej korzystamy z usług, które możemy mieć „na kilka kliknięć”. To właśnie sprawia, że firmy dostosowujące się do wymogów współczesności i potrzeb klientów, mają większą szansę na stworzenie konkretnego wizerunku i umocnienie swojej pozycji rynkowej. W 4DLight chętnie pomagamy każdemu, kto poszukuje skutecznych rozwiązań w tym zakresie. Oferujemy m.in. kompleksowe usługi w zakresie tworzenia stron i aplikacji, a także outsourcing marketingu, dzięki którym cyfryzacja usług staje się prostym i rentownym kierunkiem działania firm.

Autor tekstu: Krzysztof Krawczuk
Marketing Executive

5/5 - (1 vote)

Podziel się tym wpisem

Możliwość komentowania została wyłączona.

Polecane Artykuły

Amazon One jako nowy…

Nadchodzi rewolucja w internecie,…

Sprawdź jak zwiększysz skuteczność…

  • Kategorie