1
29 października 2018
0

Przygotowanie do budowy strony www

15 pytań, na które warto odpowiedzieć aby dobrze przygotować się do stworzenia strony internetowej.

Obecnie żyjemy w czasach, gdzie rozwiązań i narzędzi oraz możliwości przygotowania strony internetowej jest bez liku. Często w całym tym pędzie i pośpiechu zapominamy skupić się na tym co najważniejsze. Przygotowując się do stworzenia nowej strony internetowej szczególnie warto cofnąć się o kilka kroków do tyłu i zadać sobie fundamentalne pytania, które możemy przytoczyć poniżej. Cały proces tworzenia strony internetowej jest obecnie mocno złożony i czasochłonny, dlatego też publikacja będzie podzielony na 3 artykuły. W pierwszej części, która znajduje się poniżej skupimy się na przygotowaniu do zbudowania strony internetowej. W kolejnym będą to kwestie dotyczące już samej produkcji, a w ostatnim artykule podzielę się z Wami zagadnieniami dotyczącymi uruchomienia strony, jej SEO oraz przygotowaniem pod SEM.

1. Jakie są założenia?
Założenia to coś od czego zaczynamy, układamy listę założeń jakie mają być spełnione w związku z budową strony internetowej. Należy pamiętać, że trochę inne założenia mogą być przy budowie strony dla nowej usługi/produktu/marki niż te kiedy marka bądź produkt są już znane na rynku i zamierzamy „zmienić/odświeżyć” stronę i możemy bazować na historycznych danych statystycznych. Z punktu widzenia dalszych kroków założenia są istotne gdyż wpływają na dalsze decyzje co do wyboru strategii czy też samych modułów strony www. Dla przykładu założeniami mogą być:

-Pozyskiwanie leadów (wypełnienie formularzy, pozostawienie maila, kontakt telefoniczny)
-Budowanie i kreowanie świadomości produktu/marki
-Budowanie pozycji marki
-Budowanie pozycji eksperta
-Budowanie społeczności
-Zwiększenie CLV (Customer Lifetime Value)

Wracając do poruszonego powyżej stwierdzenia, że założenia mogą nieco się różnić dla produktu/marki która jest już znana niż te dla nowego produktu czy marki. Otóż posiadając dane historyczne i chcąc odświeżyć swoją stronę może nam bardziej zależeć np. na budowaniu pozycji marki oraz pozycji eksperta i zwiększaniu CLV co w konsekwencji będzie prowadziło do pozyskiwania leadów. Dla produktów/marek, które wchodzą na rynek istotnymi założeniami mogą być: budowanie społeczności, kreowanie świadomości produktu/marki oraz budowanie pozycji eksperta co też w konsekwencji będzie przekładać się na pozyskiwanie leadów.
Podsumowując założenia powinny odpowiadać na to co chcemy uzyskać dzięki stronie www i powiedzenie że „sprzedaż”, jest zbyt ogólnym stwierdzeniem, bo jak już dzisiaj wiadomo na „sprzedaż” wpływa bardzo wiele czynników, a droga klienta w lejku sprzedażowym jest coraz bardziej złożona i dłuższa. Dlatego też każde z powyższych założeń wpływa na sprzedaż ale w różnym stopniu w zależności od tego na jakim etapie lejka sprzedażowego jest klient docelowy.

 

2. Po co tworzona jest strona www i jaki jest jej cel?
Zdarzają się jeszcze w Polsce biznesy, które funkcjonują bez strony www, albo strona pełni jedynie funkcję „Danych kontaktowych” firmy. Jednak jest to fundamentalne pytanie, które na pierwszy rzut oka może być podobne do założeń lecz zaczyna bardziej precyzować odpowiedzi. Z pozoru proste pytanie lecz odpowiedź na nie jest jednoznaczna. Odpowiadając ponownie, że sprzedaż jest zbyt ogólne… może celem powstania strony www, jest wspomaganie działu sprzedaży poprzez przemyślane prezentowanie oferty i zdobywanie kontaktów do klientów. A może strona powstaje po to aby pełnić rolę czysto informacyjną gdzie są dane o firmie i dane kontaktowe, a może po to aby budować społeczność wtedy należało by dołożyć do strony np. blog, dawać wartościowe treści aby użytkownicy zapisywali się na newsletter. Może strona internetowa jest robiona po to aby zwiększyć ilość możliwości kontaktu klienta z firmą, bądź ułatwienie go poprzez np. chaty, systemy automatycznego oddzwaniania, formularze, Skype itp. Jeśli chcielibyśmy aby strona www, podnosiła nasz prestiż, poziom zaufania i budowała pozycje marki to warto rozważyć wprowadzenie na stronie referencji, publikacji artykułów z prasy i wydarzeń w których marka bierze udział, pokazywania wcześniejszych realizacji, czasu trwania firmy, zespołu, terytorium działania. W przypadku kiedy budowa strony jest w oparciu o połączenie wszystkich powyższych celów to już na pewno nie będzie przysłowiowa „prosta strona z kilkoma zakładkami” tylko bardzo przemyślany serwis, który musi spełnić założone cele.
Krótko mówiąc na tym etapie zaczynają kreować się funkcjonalności strony, które w późniejszym etapie podczas produkcji są już uwzględniane.

 

3. Dla kogo jest tworzona?
To jest dobre pytanie, czy strona jest tworzona dla decydenta, dla Google, czy dla klienta? Trzeba chwile zastanowić się nad odpowiedzią, w pierwszej chwili odpowiedź jaka może się nasuwać to, że dla każdej z wymienionych. Piszę o tym, bo nie niejednokrotnie spotkaliśmy się w swojej karierze z sytuacjami, gdzie strona www, była tworzona tak naprawdę dla decydenta (właściciela firmy), który decydował o wszystkim i wprowadzał zmiany często w konsekwencji nie poprawiające uzyskiwanie leadów, tylko ich potencjalną utratę. Z naszego doświadczenia wynika, że strukturę strony www w pierwszej kolejności powinno ustalać się ze względu na użytkownika, czyli klienta, bo w większości tworzy się stronę, aby tego klienta pozyskać. Kolejnym wyznacznikiem jest właśnie Google, czyli projektuje się stronę pod kątem aktualnych algorytmów i dobrych praktyk Google z zachowaniem SEO, gdyż, co z tego, że strona będzie zrobiona dla klienta, ale nie będzie pojawiać się odpowiednio wysoko w wynikach wyszukiwania Google i klienci nie będą mogli jej znaleźć. Ostatnim ogniwem jest oczywiście decydent, który powinien być zadowolony ze strony, tylko czasami na to zadowolenie trzeba chwilę poczekać, gdyż z biegiem czasu strona zacznie przynosić założone cele, a co za tym idzie zwiększają się obroty i zyski przedsiębiorstwa co w konsekwencji prowadzi do jeszcze większego zadowolenia firmy.

 

4. Do kogo ma być skierowana, jaka jest grupa docelowa?
W dobie wszelkich narzędzi marketingowych i możliwości analizy i targetowania grup docelowych już nie odpowiada się, że strona ma być skierowana do wszystkich lub „każdy jest naszym klientem”. Często sam produkt lub usługa już definiuje nam grupę odbiorców lecz zawsze warto się zastanowić kim tak właściwie jest mój klient? Odpowiadając na to pytanie stworzy nam się persona dzięki czemu będzie wiadomo jak tworzyć przekaz marketingowy i ofertowy i jak zbudować stronę www. W zależności od branży dużą mogą powiedzieć statystyki i trendy, które możemy znaleźć w następujących narzędziach:
http://gs.statcounter.com
https://www.consumerbarometer.com/en
https://trends.google.pl/trends
http://www.gemius.pl/strona-glowna.html

 

5. Na jaki obszar geograficzny będzie kierowana?
Odpowiedź na to pytanie szczególnie jest istotna w sytuacji, w której trzeba zdecydować już na samym początku w jakich językach będą treści na naszej stronie www. Jeśli naszymi klientami będą również obcokrajowcy to należy uwzględnić dodatkową wersje językową. Ponad to jeśli jesteśmy mocno skupieni na dość sprecyzowanym regionie warto nawiązać do niego szatą graficzną i rozwiązaniami, jeśli działamy na większą skalę to i rozwiązania na stronie powinny to przewidywać, jak np. lista oddziałów lub biur sprzedaży w każdym mieście.

 

6. Jak odpowiem na potrzeby grupy docelowej?
Użytkownicy dzisiaj są dość „wybredni” i niecierpliwi. Jeśli w ciągu 3-5 sekund nie znajdą na stronie informacji odpowiadającym ich obecnej potrzebie najzwyczajniej zamkną stronę i przejdą do przeglądania kolejnej najprawdopodobniej konkurencyjnej strony. Dlatego należy się zastanowić jaka jest główna potrzeba użytkowników z grupy docelowej, którzy będą lub już wchodzą na daną stronę internetową. Jeśli nasza oferta odpowiada na tą potrzebę to tą odpowiedź umieśćmy na górze strony głównej (czyli w pierwszym widoku jaki widzi użytkownik), jako najważniejszą rzecz, dzięki temu zyskamy większa pewność, że użytkownik pozostanie na stronie i tak zwany współczynnik odrzuceń zmaleje. Przy budowaniu struktury strony i ich funkcjonalności ważne jest aby kierować się nie tylko własną wygodą (strona ma również ułatwiać prowadzenie biznesu) ale przede wszystkim potrzebami użytkownika, stosujcie zasadę „Customer is the King”, a użytkownicy na pewno to docenią.

 

7. Kto jest moją konkurencją w Internecie?
Można to sprawdzić w bardzo prosty sposób, otwieramy przeglądarkę Google, wpisujemy frazę, na której najbardziej nam zależy i patrzymy kto wyświetla się w pierwszej 10 i to właśnie są firmy konkurencyjne w Internecie. Gdybyśmy chcieli skorzystać z bardziej zaawansowanych narzędzi, które sprawdzają również wynik wyszukiwania danej frazy wg poszczególnych regionów czy miejscowości, to polecam jedno z narzędzi Google Ads a dokładnie narzędzie podglądu i diagnostyki reklam, które po wybraniu lokalizacji, języka, oraz rodzaju urządzenia i wpisaniu frazy pokaże wyniki w oparciu o te kryteria.
Ok, sprawdziliśmy konkurencję, wytypowaliśmy strony, które najbardziej nam się podobają, kusi nas, aby pewne rozwiązania również wprowadzić na swojej stronie i tutaj przestrzegam przed ślepym inspirowaniem się rozwiązaniami na innych stronach, dlaczego? Właśnie dlatego, że na ten moment oceniamy bardzo subiektywnie co nam się podoba a co nie i nie wiemy czy dane rozwiązania przynoszą korzyści, czy też nie. Jeśli już mamy wzorować się na innych to sprawdźmy ich wyniki! Tyko jak? I właśnie przydatnym narzędziem do sprawdzenia statystyk innych firm jest www.similarweb.com Dzięki, temu sprawdzimy średnią ilość użytkowników miesięcznie, średni czas spędzany na stronie oraz współczynnik odrzuceń. Nie trzeba więcej działać po omacku ani opierając się na intuicji, tylko podchodzić do tematu na zasadzie „ok, sprawdzam” i posiadając wiedzę podejmować decyzje o wdrożeniu rozwiązań i funkcjonalności.

 

8. Jakie mam atuty?
Ok, znamy już naszą konkurencję, znamy nasze produkty/usługi, czas na wybranie najważniejszych atutów. Wybierając atuty pamiętaj o zasadzie „Customer is the King” czyli pokazuj swoje atuty w taki sposób aby odpowiadały na potrzeby użytkowników grupy docelowej. Zamiast opisu jaki świetny jest to produkt czy usługa skup się na tym jakie problemy rozwiązuje albo jak ułatwia życie. Stare dobre zasady pisania językiem korzyści nadal się nie zmieniły. Stosuj je a użytkownik będzie mógł zidentyfikować się z rozwiązaniami w odniesieniu do swoich problemów i chętniej skorzysta z Twojej oferty.

 

9. Jaki ma być styl strony w oparciu grupę docelową?
Dysponujemy już odpowiednią wiedzą dzięki odpowiedzi na powyższe pytania, więc możemy przejść do coraz to większych konkretów, czyli jaki ma być ogólny styl strony www? Najczęściej spotykanymi typami są:

-Korporacyjny
-Informacyjny
-Edukacyjny
-Stonowany
-Ekskluzywny
-Młodzieżowy

Wiemy, jaka jest nasza grupa docelowa, jakie są potrzeby tej grupy, jakie mamy atuty oraz kto jest naszą konkurencją, więc najlepiej skupić się na jednym bądź połączeniem dwóch styli, to zdeterminuje układ, kolorystykę i zawartość strony. Są pewne schematy, które już się utarły i użytkownicy się do nich przyzwyczaili dlatego też (pomijając oczywiście aktualną modę) np. dla grupy docelowej która została określona na mężczyźni z wyższym wykształceniem w wieku 40+ , posiadając w swojej ofercie samochody marki premium lub apartamenty zapewne nie zrobisz mega kolorowej strony z figlarnymi czcionkami i śmiesznymi obrazkami, tak samo jeśli Twoją grupą docelową jest pokolenie Z to raczej nie będziesz chciał ich zanudzić bardzo poważną i stonowaną stroną. Dana grupa docelowa identyfikuje się z pewnymi modelami, które funkcjonują w świecie rzeczywistym i wirtualnym, dlatego też patrząc jaki masz produkt/usługę/markę i do kogo ją kierujesz dobierz odpowiedni styl aby wszystko było ze sobą spójne.

 

10. W jakich kolorach?
Skoro już mamy wybrany styl oraz jaka jest kolorystyka marki czy logo danego produktu, możemy przystąpić do wyboru kolorystyki na stronie. W zależności od wcześniej wybranego stylu ilość kolorów użyta na stronie będzie różna, od 3 kolorów przy stylu stonowanym, ekskluzywnym po nawet kilka kolorów w stylu edukacyjnym czy młodzieżowym. Tylko jakie kolory dobrać do już istniejącej kolorystyki logo czy produktu, jakie będą najlepiej pasować? Z pomocą przychodzi narządzie Adobe a dokładniej Adobe Color dzięki niemu dopasujemy najbardziej pasujące do siebie kolory.

 

11. Menu boczne czy górne? A może oba?
To w głównej mierze zależy od preferencji i rozbudowania oferty jaką mamy do pokazania. Większość użytkowników przyzwyczajona jest do górnego menu, szczególnie kiedy podczas scrollowania „przykleja” się do górnej części ekranu i jest zawsze dostępne pod ręką. Jest to pewien schemat powtarzany przez większość stron w Internecie dlatego też użytkownicy przyzwyczajeni są do tego modelu jest to dla nich Intuicyjne. Boczne menu oczywiście też może się „przyklejać” podczas scrollowania jednak zabiera nam część ekranu z lewej strony, więc na pozostała część contentu jest trochę mniej miejsca. Rozwiązanie na pewno przydatne, kiedy chcemy się trochę wyróżnić i często stosowane przy stronach full screen gdzie menu jest na całą wysokość ekranu po lewej a content wypełnia całość po prawej. Jest to dobra opcja kiedy nasze menu nie jest bardzo rozbudowane.
Osobiście jestem zwolennikiem wykorzystywania menu bocznego (np. po lewej stronie) jako rozszerzenia górnego menu, czyli mamy np. w górnym menu pozycje „Oferta” i po jej kliknięciu przechodzimy na podstronę gdzie nadal widzimy górne menu a lewe menu jest np. kategoriami poszczególnych ofert dzięki czemu użytkownik w każdej chwili może przejść do innej zakładki z menu górnego i jednocześnie może zagłębiać się w serwis dzięki wykorzystaniu menu bocznego.
Pamiętajmy o bardzo istotnej rzeczy jaką są urządzenia mobilne. Projektując menu z góry musimy przewidzieć jak będzie funkcjonować na urządzeniach mobilnych, z które w większości korzystamy i przeglądamy strony w orientacji pionowej.

 

12. Na co powinien zwrócić uwagę potencjalny odbiorca/klient? Jaka będzie jedna główna rzecz którą ma zapamiętać?
Jest to jedno z większych wyzwań podczas przygotowywania się do projektowania serwisu internetowego. Z jednej strony chcielibyśmy dostarczyć użytkownikowi jak najwięcej informacji i treści z drugiej strony jeśli będzie tego za dużo to użytkownik się zniechęci i opuści stronę www. Odpowiadając na to pytanie zdefiniujmy jeden główny przekaz jaki ma być zapamiętamy przez użytkownika w momencie wejścia na stronę. Powyżej pisałem o skupieniu się na potrzebach klienta i odpowiedzeniu na te potrzeby językiem korzyści ale starajmy się nie „przeładować” strony głównej zbyt dużą ilością informacji. Jeśli mamy rozbudowaną ofertę to lepiej zrobić przejrzystą i intuicyjną strukturę podstron i kategorii niż starać się umieści to wszystko na stronie głównej. Strona główna ma być pewnego rodzaju nawigatorem w głąb strony internetowej. Skupiając się na odpowiedzi na powyższe pytanie pamiętaj, że to właśnie od Ciebie zależy co zapamięta użytkownik gdyż to Ty decydujesz co uwypuklisz na swojej stronie. Dla przykładu rzeczą którą ma zapamiętać użytkownik, jest lokalizacja inwestycji mieszkaniowej, lub bardzo popularny typ mieszkania 2 pokojowego albo aktualna specjalna oferta. W przypadku branży automotive może to być nowy model samochodu rodzinnego lub specjalna oferta wyprzedaży rocznika.
No dobrze ale użytkownicy są różni i na inne rzeczy zwracają uwagę, skupiając się na jednym przekazie mogę nie odpowiedzieć na potrzeby innych. Zgadza się, dlatego już teraz trzeba przewidzieć możliwość wdrożenia rozwiązań Atomation Marketing i dynamicznego contentu na stronie internetowej. Są dostępne rozwiązania z których korzystamy i definiując grupy odbiorców na podstawie ich zachowań, preferencji oraz przeglądanych podstron w zbudowanym już serwisie możemy wyświetlać im różną zawartość kiedy powracają na naszą stronę internetową. Dla przykładu osoba oglądająca mieszkania 2 pokoje po powrocie na stronę www w pierwszej kolejności zobaczy ofertę mieszkań właśnie dwupokojowych typu „2 pokoje z aneksem czy oddzielną kuchnią? Sprawdź”. Użytkownik przeglądający zakładkę z samochodem typu kombi po powrocie na stronę w pierwszej kolejności zobaczy właśnie samochód kombi wraz z atutem, który rozwiązuje jego problemy typu „użytkowe kombi na rodzinne wypady”

 

13. Strona dedykowana czy z szablonu?
Osobiście jestem zwolennikiem stron dedykowanych gdyż w pełni możemy decydować o tym jak ma wyglądać nasz serwis i jakie mam posiadać funkcjonalności. W przypadku szablonów wiele rzeczy jest z góry narzuconych a ich zmiany wiążą się z wielogodzinną pracą programisty. Jednak ocenę rozwiązań zawsze pozostawiam decydentom. W podjęciu decyzji na pewno pomoże ten artykuł:https://www.4dl.pl/baza-wiedzy/strona-www-z-szablonu-vs-autorska-strona-www/

 

14. Zaczynamy od projektu strony mobilnej czy desktopowej?
Odpowiedź na to pytanie nasuwa się sama kiedy spojrzymy na statystyki http://gs.statcounter.com/ ponad 60% użytkowników korzysta z urządzenia mobilnego do przeglądania stron internetowych, więc jeśli nadal zamierzasz zacząć projekt strony od wersji na komputery to zaczynasz od dotarcia do mniejszej grupy odbiorców. W momencie kiedy w pierwszej kolejności projekt będzie robiony dla urządzeń mobilnych to pewne moduły i funkcjonalności będą projektowane w inny sposób, gdyż to użytkownik mobilny będzie najważniejszy i będziemy starać się zadbać o jego komfort poruszania się po stronie i szybkość wczytywania. Krótko mówiąc zmienią się nieco priorytety gdyż odwróci się kolejność projektowania. Oczywiście w momencie kiedy powstanie projekt dla urządzeń mobilnych następnym krokiem jest projekt na desktopy. Po drodze jest również projekt na tablety ale część statystyk zalicza tablety do urządzeń mobilnych a część rozgranicza te dwie grupy.

 

15. Jak ocenisz na końcu, że założone cele zostały osiągnięte?
Jeśli z góry będziesz wiedział jak na końcu będzie oceniana produkcja strony www, to będziesz miał pełną kontrolę nad całym procesem, nie zaskoczą Cię różne niespodzianki bo będziesz wiedział w którym kierunku podążasz. Dla jednych osób wskaźnikami osiągnięcia celu będzie właśnie szybko i intuicyjnie działający serwis na urządzeniach mobilnych dla innych terminowość realizacji, czy też zwiększenie zaangażowania użytkowników, spadek współczynnika odrzuceń, zwiększenie ilości leadów lub też znalezienie się w top 10 wyników wyszukiwania. Pamiętaj o tym aby cele były mierzalne najlepiej w liczbach, jeśli chcesz coś usprawnić to o ile, jeśli chcesz zwiększyć to o ile, jeśli chcesz zmniejszyć to o ile względem obecnych liczb.

A czy Ty zastanawiałeś się już nad nową stroną WWW?

Autor tekstu: Krzysztof Krawczuk
Marketing Executive

5/5 - (2 votes)

Podziel się tym wpisem

Możliwość komentowania została wyłączona.

Polecane Artykuły

Amazon One jako nowy…

Nadchodzi rewolucja w internecie,…

Sprawdź jak zwiększysz skuteczność…

  • Kategorie