1
20 stycznia 2017
0

Reklama bez reklamy

Oglądasz ulubiony serial w wygodnym fotelu lub z zainteresowaniem śledzisz losy filmowych bohaterów na wielkim ekranie, nagle spostrzegasz znajome logo, nazwę lub produkt. Przypadek? Nic bardziej mylnego. Witaj w świecie reklamy.

Historia lokowania produktów (z ang. product placement) sięga lat dwudziestych ubiegłego wieku. Wówczas amerykańskie audycje radiowe przepełnione były treściami, które „przemycały” informacje o produkcie lub firmie. Zabieg ten całkowicie celowy, stanowił nowy sposób promowania produktów i usług, bez stosowania tzw. otwartej reklamy (jawnie oznaczonej). Nie trudno się domyśleć, że powszechny dostęp do telewizji spowodował znaczny wzrost lokowania produktów, w różnych emitowanych programach. Było to zjawisko tak nagminnie wykorzystywane, że coraz trudniej można było odróżnić reklamę od typowego product placement. Brakowało jednak regulacji prawnych w tym zakresie, a jakiekolwiek wytyczne dotyczące zasad wykorzystywania product placement pojawiły się dopiero wiele lat później.

Niebawem minie sto lat od pierwszych audycji z lokowaniem produktu, a narzędzie to wciąż nie traci na popularności. Na czym polega fenomen product placement? Być może to kwestia oddziaływania na podświadomość odbiorców. Na tradycyjne reklamy jesteśmy bardziej „wyczuleni”, i coraz trudniej przekonać konsumentów do zakupu poprzez typowe spoty reklamowe czy inne formy oficjalnej reklamy. Z lokowaniem produktu jest o tyle ciekawiej, że sam produkt stanowi swoistego rodzaju rekwizyt na planie serialu czy filmu. Widzimy jak lubiana przez widzów postać pije określoną kawę lub napój gazowany, zjada konkretny jogurt lub wchodzi do danego sklepu. Podświadomie wybieramy więc widziane w filmie lub serialu produkty.

Lokowanie produktów w serialach, filmach, audycjach radiowych, a nawet książkach to doskonała forma promowania własnej firmy. Wystarczy widoczne logo, by zwiększyć zainteresowanie określonymi produktami. Nie jest to jednak reklama tania. Wbrew pozorom, „obecność” na planie określonych rekwizytów nie jest darmowa. Każdy producent, któremu zależy na ulokowaniu jego produktu w danej realizacji, musi za to zapłacić. Pojawia się zatem pytanie, ile kosztuje niestandardowa forma reklamy? Odpowiedź nie będzie jednoznaczna, ponieważ tu wszystko zależy od popularności serialu, budżetu filmu, czasu emisji programu, a nawet częstotliwości z jaką dany produkt ma pojawiać się na ekranie. Można więc przyjąć pewne uogólnienia, gdzie najtańszy wariant to kilka tysięcy złotych, a product placement w pakiecie VIP to nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

4.6/5 - (5 votes)

Podziel się tym wpisem

Możliwość komentowania została wyłączona.

Polecane Artykuły

Amazon One jako nowy…

Nadchodzi rewolucja w internecie,…

Sprawdź jak zwiększysz skuteczność…

  • Kategorie