1
5 marca 2021
0

Czym jest Core Web Vitals oraz jaki ma on wpływ na pozycjonowanie i SEO?

Jak każdy z nas wie, pozycjonowanie to długofalowy proces, który przy pomocy odpowiednich działań jest w stanie wypromować konkretną witrynę w wyszukiwarce Google. Na pozycjonowanie wpływ mają organiczne działania, w których skład wchodzą między innymi unikalne treści napisane pod konkretne frazy kluczowe, a także jakościowe linki zewnętrzne, responsywność strony czy też czas jej ładowania. To jedne z czynników, które mają bieżący wpływ na określenie pozycji danej strony w rankingu. Jednak samo to już nie wystarcza i wpływa na to coraz to więcej elementów. Od niedawna Google wprowadziło algorytm Core Web Vitals mierzący wskaźniki, które mają realny wpływ na doświadczenie użytkownika ze stroną. Czym tak dokładnie jest to Core Web Vitals? Co powinno wiedzieć się o tej inicjatywie?

Core Web Vitals – co to jest?

W poprzednim roku Google ogłosiło, że od maja 2021 roku zostanie wprowadzony nowy czynnik rankingowy. A co za tym idzie, inaczej będą prioretyzowane działania optymalizacyjne stron internetowych czy aplikacji. Core Web Vitals to nic innego jak wskaźniki, których zadaniem jest ocena strony pod kątem UX. Mają one koncentrować się na doświadczeniu użytkownika, jakie towarzyszy mu podczas przeglądania witryny.

Jakie kluczowe wskaźniki internetowe wchodzą w skład Core Web Vitals?

Core Web Vitals to tak jak już zostało wspomniane wcześniej – wskaźniki internetowe, które określają komfort użytkowania stron. Należą do nich:

  • wskaźnik LCP, czyli Largest Contentful Paint, który odpowiedzialny jest za przedstawienie danych wynikających z czasu ładowania się największego fragmentu treści na podstronie, którą odwiedził użytkownik. Elementem treści w tym przypadku może być nie tylko tekst, ale również jakiś obrazek bądź wideo. Aby strona była dobrze oceniana przez Google, to LCP nie może przekroczyć 2,5 sekundy od rozpoczęcia się jej ładowania.
  • FID<, czyli First Input Delay to wskaźnik określający czas, który upłynie od chwili, w której użytkownik rozpocznie interakcję ze stroną internetową, aż do momentu, kiedy przeglądarka odpowie na tego rodzaju aktywność. Żeby strona była dobrze zoptymalizowana, FID nie może< przekraczać tutaj 100 milisekund.
  • CLS, czyli Cumulative Layout Shift to wskaźnik, który dokonuje pomiaru zmian w układzie strony, jakie zachodzą podczas jej ładowania. Żeby strona mogła zostać oceniona w pozytywny sposób przez Google, to CLS powinien utrzymać wartość 0.1.

Core Web Vitals i jego wpływ na SEO

Tak jak już zostało wspomniane wyżej, Core Web Vitals ma wpływ na pozycjonowanie i SEO. Nie będzie to jednak główny czynnik, który przyczyni się do ocenienia witryny w wyszukiwarce, a jedynie tylko jeden z kolejnych aspektów rankingowych. Czy ma on jakieś ważne znaczenie? Na razie możemy ocenić, że wskaźnik LCP określający czas wczytywania strony jest brany pod uwagę przez Google. Co do dwóch pozostałych, ciężko jest na razie stwierdzić, czy Google już zaczęło je brać pod uwagę. Jednak jeśli Twoja witryna nie będzie miała pozytywnych wyników w Core Web Vitals, to niestety jej pozycja w wynikach wyszukiwania będzie mogła ulec pogorszeniu. Dlatego, jeśli nie chcesz utracić swojego miejsca w rankingu, staraj się poprawiać optymalizację strony.

Autor tekstu: Krzysztof Krawczuk
Marketing Executive

Rate this post

Podziel się tym wpisem

Możliwość komentowania została wyłączona.

Polecane Artykuły

Amazon One jako nowy…

Nadchodzi rewolucja w internecie,…

Sprawdź jak zwiększysz skuteczność…

  • Kategorie


  • Kategorie