1
22 lipca 2019
0

On-site vs off-site. Optymalizuj skutecznie. Bądź widoczny.

Z optymalizacją stron internetowych jest jak z nauką. Nigdy nie jest za późno, jednak im wcześniej podejmiemy działania w tym zakresie, tym lepiej. Aktualnie temat SEO coraz częściej zgłębiany jest nie tylko przez specjalistów, ale i posiadaczy stron www. Popularność tego zagadnienia to w znacznym stopniu efekt coraz częściej zmienianych algorytmów Google, które wywierają realny wpływ na tzw. ranking stron internetowych.

Nie wystarczy stworzyć strony internetowej, aby zaistnieć w wirtualnym świecie. Doskonale o tym wiemy, ponieważ w 4DL.pl od lat zajmujemy się kompleksową obsługą klientów w zakresie pozytywnej kreacji marki i marketingu internetowego. Wiemy jak skutecznie budować atrakcyjne strony internetowe. Atrakcyjne, zarówno dla odbiorców, jak i robotów Google. Nawet perfekcyjnie zaprojektowana strona internetowa nie spełni swego zadania, gdy nie zadbamy o jej odpowiednie pozycjonowanie. To właśnie optymalizacja stron decyduje o tym, które adresy staną się popularne w sieci.

Krótko o SEO

Podejmując temat optymalizacji stron warto przypomnieć podstawowe terminy z nim związane. SEO, czyli skrót od angielskiego „Seach Engine Optimalization”, oznacza optymalizację stron internetowych pod wyszukiwarki internetowe. Biorąc pod uwagę znaczną popularność Google, to właśnie jego algorytmy najczęściej uwzględniane są na etapie ustalania strategii SEO. Wszystko po to, aby maksymalnie zwiększyć widoczność strony internetowej dla wyszukiwarek internetowych.

Kiedy planujemy właściwą optymalizację strony www, należy pamiętać o tym, że działania w zakresie SEO dzielone są na dwie kategorie – optymalizację on-site oraz optymalizację off-site. Co prawda dobrze zaplanowana i wdrożona optymalizacja typu on-site powinna przynosić oczekiwane efekty, jednak to w połączeniu z optymalizacją off-site, możemy się spodziewać bardzo dobrych wyników wyszukiwania. Równocześnie nawet najlepsze działania w zakresie off-site nie będą wykazywać znacznej skuteczności, gdy zaniedbane zostaną kwestie związane z optymalizacją on-site. Z czego to wynika?

On-site, czyli budujemy solidne fundamenty

Można przyjąć, że optymalizacja typu on-site to swoistego rodzaju fundament pozycjonowania. W tym zakresie wszelkie działania prowadzone są w obrębie strony internetowej. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest wdrażanie ustalonej strategii wspierającej SEO już na etapie budowy strony. Kluczowe jest bowiem to, aby wszystkie elementy strony (struktura, kontent, użyte w tekstach frazy kluczowe) wpływały na jej efektywność. I co ważniejsze, nie wszystko widoczne jest dla oczu użytkownika strony, jednak dla efektywności SEO istotne jest również to, co pozostaje „na zapleczu”.

W zakresie optymalizacji SEO on-site istnieje możliwość przebudowania gotowej strony. Tego typu zabiegi częściej stosuje się w tych przypadkach, gdy firmy zamawiały/tworzył stronę www już jakiś czas temu. Warto również pamiętać o tym, aby okresowo aktualizować strony internetowe w taki sposób, by były zgodne z wymogami zmieniających się algorytmów wyszukiwarek.

Do najważniejszych czynników optymalizacji on-site zalicza się:

Metatagi (tytuły) witryny – istotny wpływ na pozycjonowanie strony wywierają słowa (frazy) kluczowe, które zawarte są w tytule.

Nagłówki – pomagają użytkownikom szybko zidentyfikować tematykę prezentowanych treści, a także wskazują najważniejsze zagadnienia. Podobnie identyfikują je wyszukiwarki, dlatego też tak ważna jest hierarchia używanych nagłówków. Im wyższa cyfra przy nagłówku, tym większe jest jego znaczenie (np. H1 jest ważniejszym nagłówkiem niż H2 itd.).

Frazy kluczowe w tekście – dobór odpowiednich słów kluczowych, a także gęstość ich występowania w znacznym stopniu wpływa na pozycjonowanie stron. Istotna jest również długość tekstów, jakie zawarte są na poszczególnych podstronach.

Atrybuty ALT – to inaczej alternatywny opis tego, co prezentowane jest na stronie za pomocą obrazów (tak, to również jest ważne, ponieważ algorytmy analizują treści, a nie sam obraz).

Szybkość działania strony – mogłoby się wydawać, że to kwestia w żaden sposób niezwiązana z optymalizacją stron www. Tymczasem sprawność działania danego serwisu jest dla algorytmów wyszukiwarki sygnałem do tego, aby dany adres ulokować na wyższej lub niższej pozycji w rankingu stron.

Kod HTML – poprawnie przygotowany kod powinien być zgodny ze standardami W3C. W ten sposób wyszukiwarki mogą prawidłowo analizować poszczególne strony.

Przyjazny adres URL – im prostsze adresy podstrony, które zawierają powiązane frazy kluczowe, tym lepiej dla pozycjonowania, ponieważ ułatwia to wyszukiwarce prawidłową identyfikację zawartości strony.

Off-site, czyli o wychodzeniu poza stronę

Poza optymalizacją on-site ogromne znaczenie ma również optymalizacja off-site. Trudno jest bowiem pominąć jest silny wpływ na wynik wyszukiwania w rankingach stron. To obszar szczególnie delikatny i wymagający starannego planowania. Łatwo jest tutaj popełnić błędy, które szybko zniweczą długi i żmudny proces budowania solidnego pozycjonowania w zakresie on-page.

Optymalizacja off-page to wszelkie działania związane ze środowiskiem zewnętrznym strony. Doskonale sprawdzają się tutaj firmowe blogi, media społecznościowe, zaprzyjaźnione portale, strony publikujące artykuły sponsorowane i fora tematyczne. Istotne jest to, aby publikowane w takich miejscach treści były pełnowartościowe i zawierały linki powiązane z pozycjonowaną stroną. Zbyt nachalne umieszczanie linków w różnych portalach może jednak skutkować efektem odwrotnym do zamierzone. Warto o tym pamiętać, gdy myślimy o efektywnej optymalizacji typu off-page.

Podsumowując, optymalizacja on-page i off-page powinny stanowić spójną i starannie zaplanowaną strategię. Tylko w ten sposób możliwe będzie uzyskanie wymarzonego efektu „strony na szczycie” rankingów wyszukiwarek. Niezwykle pomocne w tym zakresie są specjalistyczne agencje, które oferują nie tylko skuteczne pozycjonowanie stron, ale i audyt witryn www. Nasza agencja interaktywna w Łodzi – 4DL.pl, jako Certyfikowany Partner Google, zapewnia wysoką jakość usług z gwarancją skuteczności. Jeżeli poszukujesz sprawdzonych rozwiązań, skontaktuj się z naszym biurem.

Autor tekstu: Zbigniew Chojnowski
Project Manager

Podziel się tym wpisem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane Artykuły

Sprawdź jak zwiększysz skuteczność…

HTTP/2 przyspiesz w XXI…

Favikona wędruje do wyszukiwarki…

  • Kategorie