1
18 stycznia 2017
0

Jak zabrać się do tworzenia strony www?

Pytanie „od czego zacząć?” pojawia się w głowie zawsze jak zaczynamy myśleć o nowej stronie www. Jeżeli podejdzie się do tego dość metodycznie, to zadanie staje się o wiele mniej skomplikowane niż mogłoby się wydawać. Trzeba zacząć od dobrego zaplanowania  każdego kroku. Nieodzowny będzie tutaj zestaw podstawowych pytań, które w łatwy sposób pomogą zaplanować działania:

  • Do kogo skierowana będzie strona www?

Należy określić dokładnie grupę docelową. Wiek, płeć, upodobania. Jeżeli dobrze znana będzie grupa docelowa łatwiej będzie przystąpić do dalszego projektowania gdyż wiedząc z kim będziemy się komunikować to ta komunikacja będzie efektywniejsza

  •     W ilu językach będzie dany serwis?

Jeżeli zamierzamy obsługiwać w Polsce klientów zagranicznych, którzy w danym momencie znajdują się na terenie Polski, warto zadbać o kilka podstawowych wersji językowych strony tak aby docelowemu klientowi maksymalnie ułatwić dotarcie do informacji w jego języku. Natomiast jeśli chcemy podbijać rynki zagraniczne warto będzie pomyśleć o wykupieniu zagranicznych domen na których będzie znajdował się serwis.

  •     W jakiej kolorystyce ma być szata graficzna?

Bardzo istotnym elementem szaty graficznej jest jej indywidualność i zgodność z całą identyfikacją wizualną danej marki. Ważne aby szatę graficzną zawsze dopasować do obecnych trendów panujących w internecie niż dostosowywać ją do np. już „przestarzałych” wizualnie materiałów, które obecnie obowiązują w firmie. Jeżeli tak jest to należy przystosować całą kreację wizualną firmy od podstaw co przełoży się na większe efekty.

  •     Czy dany serwis ma posiadać Panel Administracyjny tzw. CMS

Oczywiście, że tak, ta funkcja daję pełną swobodę edycji i dodawania materiałów w każdym momencie do serwisu bez udziału programisty czy grafika. Przekłada się to na szybkość aktualizacji o dowolnej porze i pełną kontrolę nad wprowadzanymi danymi.

  •     Czy strona ma być przystosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych?

W erze smartfonów i tabletów jest już standardem aby robić strony RWD (Responsive Web Design) czyli dostosowujące się do wielkości wyświetlacza. Prawidłowo zaprogramowane RWD pozwala oglądać na urządzeniach mobilnych stronę bez konieczności jej przybliżania aby przeczytać dany tekst lub obejrzeć grafikę. Coraz więcej osób szuka informacji w internecie właśnie za pomocą smartfonów i tabletów, więc warto otworzyć się na tą grupę i zadbać o ich komfort przeglądania serwisu gdyż w przeciwnym razie mogą już nie wrócić na Państwa stronę za pomocą komputera.

  •     Jakie funkcjonalności muszą znaleźć się na stronie?

Przede wszystkim takie, które w maksymalny sposób ułatwią dotarcie do szukanej informacji przez internautę. Drugim ważnym aspektem przy planowaniu funkcji, to łatwość edycji strony i dodawania do niej materiałów. Firmowa strona www musi być tak zaprogramowana aby była narzędziem ułatwiających codzienne prowadzenie biznesu a nie źródłem problemów i cierpień. Dlatego tak ważne są przemyślane rozwiązania, to one ułatwiają życie a obsługa serwisu staje się przyjemnością.

 

Jakich błędów unikać przy projektowaniu firmowej strony www?

  • Pierwszym z grzechów głównych jest zapominanie o odbiorcach, którzy wchodzą na stronę. Serwisu nie robimy dla siebie aby mieć lepsze samopoczucie, że jesteśmy w sieci tylko robimy go dla odbiorców czyli potencjalnych klientów, którzy odwiedzają daną stronę internetową. Dlatego też wszystko musi być ukierunkowane pod nich aby maksymalnie ułatwić im zwiedzanie serwisu.

 

  •  „Strona główna jest mniej ważna niż oferta” Taki błąd pojawia się często. Ilekroć serfujemy po internecie w poszukiwaniu interesującej nas rzeczy musimy przewertować od kilku do kilkunastu stron zanim znajdziemy to czego szukaliśmy. Strona główna musi w ciągu 5 sekund zakomunikować czym dana firma się zajmuje. Jeżeli jest to  czego szuka internauta to na tej stronie zostanie, jeżeli nie to rzadko kiedy przejdzie do innych zakładek tylko najzwyczajniej zamknie stronę i otworzy kolejną czyli stronę konkurencji. Macie Państwo tylko jedną i dość krótką szansę na „przytrzymanie” potencjalnego klienta na stronie zanim ją zamknie.
  •  Kolejnym błędem jest „utrudnianie” w dotarciu do poszukiwanych informacji (mogą być to informacje o usługach czy bezpośrednio poszukiwanie danego produktu). Jak już uda nam się zatrzymać internautę w naszym serwisie, to musimy zadbać o to aby maksymalnie w 3 kolejnych krokach dotarł do tego czego szuka w Państwa oferujecie. Internauta ma jeden cel: Jak najszybciej i jak najprościej dotrzeć do informacji. Więc strona musi być tak zaprojektowana aby odbiorca nie musiał się zastanawiać ani domyślać co teraz trzeba zrobić –  zamknie stronę i pójdzie dalej a Państwo stracicie szansę na pozyskanie klienta.

 

  • Brak rozwijania strony www wraz z upływem czasu. Często jest tak, że raz zrobiona strona www przez wiele lat nie jest zmieniana. Serwis jest niczym żywy organizm, który musi żyć. Czyli co jakiś czas należy uaktualniać stronę o materiały, dostosować graficznie do nowych trendów. Zmieniać funkcjonalności. Przystosowywać do obecnych wymogów Google (SEO)
  • Przeznaczanie niskich budżetów na budowę strony. Może wielu osobom ten argument wyda się niezrozumiały ale proszę spojrzeć na to w ten sposób:
    Strona www to wirtualny odpowiednik Państwa firmy w internecie, dostępny przez 24h na dobę. Teraz proszę spojrzeć na swoje biuro, firmę w realnym świecie. Zapraszając klienta do swojego biura staramy się aby wyglądało jak najlepiej, najbardziej profesjonalnie, aby osiągnąć swój cel, czyli pozyskać klienta. Nie szczędzimy na wystroju, zastawie do kawy, ekspresie, parku maszynowym i wyposażeniu. Między innymi dzięki tym rzeczom dbamy o wizerunek i pierwsze wrażenie własnej firmy. Teraz proszę wyobrazić sobie swoje wirtualne biuro, czyli właśnie stronę www. Czy ona też nie powinna spełniać swojego zadania równie dobrze co biuro w rzeczywistości? Czy cel w postaci pozyskania klienta nie jest ten sam?Powyższe porównanie ma na celu pokazać, iż aby serwis/firmowa strona www spełniała swoje zadanie i osiągała cele, to budżet na jej zbudowanie oraz zaangażowanie w jej tworzeniu muszą być odpowiednie. Koszty budowy muszą pokryć koszt kilku specjalistów (webmastera, web designera, web developera, osoby od SEO), którzy w przemyślany sposób będą projektować Państwa wizerunek w internecie. Tylko wtedy stworzone zostanie narzędzie, które przynosi założone efekty. Inne rozwiązania czy niskie budżety są tylko półśrodkami, które po pewnym okresie nasuwać będą Państwu podświadomie pytanie „Czemu strona www nie przynosi klientów i zysków?” Prędzej czy później dojdziemy do tego momentu kiedy trzeba będzie stworzyć w pełni profesjonalną i przemyślaną stronę www swojej firmy. Pytanie czy lepiej zrobić to jak należy od razu czy tracić pieniądze i nerwy na półśrodki, które w finalnym rozrachunku wyjdą drożej niż zrobienie serwisu jak należy przy pierwszym podejściu?

Podziel się tym wpisem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane Artykuły

Sprawdź jak zwiększysz skuteczność…

HTTP/2 przyspiesz w XXI…

Favikona wędruje do wyszukiwarki…

  • Kategorie