1
23 stycznia 2017
0

Nieskomplikowany przewodnik po skomplikowanym świecie projektowania stron www

W tym artykule krok po kroku wyjaśnię na czym polega cały proces budowania firmowej strony www. Wydawałoby się, że jest to rzecz błaha niewymagająca wyjaśnień i opisu lecz praktyka nauczyła mnie, że rzeczy, które są całkowicie jasne i zrozumiałe dla jednej osoby wcale nie muszą być w pełni zrozumiałe dla innej. Przez niektórych ten artykuł może być odebrany jako opis podstaw lecz po wielu spotkaniach przeprowadzonych z klientami na żywo wiem, że może się okazać istnym vademecum, które zostało przedstawione w sposób zrozumiały dla każdego.

Zaczniemy od słowniczka pojęć:
– Hosting – jest to usługa polegająca na udostępnieniu miejsca na serwerze na strukturę plików serwisu, który posiadamy. Opcje i konfiguracje hostingu są rozmaite. Należy szczególna uwagę zwrócić na ilość miejsca na dysku, prędkości łącza internetowego, ilości miesięcznego transferu danych oraz jakie wsparcie techniczne zapewnia dostawca usługi.

– Domena – Domain Name System (DNS). W dużym skrócie jest to ciąg znaków, wykorzystywany w internecie do zlokalizowania danego serwisu. Jak wiemy świat informatyki to świat liczb i nie bylibyśmy wstanie zapamiętać ciągu cyfr ulubionych serwisów, które musielibyśmy wpisać w przeglądarkę aby do nich się dostać. Dlatego domena jest pewnego rodzaju narzędziem konwertowania nazwy, którą łatwo możemy zapamiętać na ciąg cyfr, który przekierowuje na właściwy serwis.

– CMS (Panel Administracyjny) – jest to narzędzie umożliwiające w łatwy sposób obsługiwać zawartość serwisu. Czyli daje możliwości edycji i wprowadzania np. tekstów, obrazów i obsługi różnych funkcjonalności, które w serwisie zostały zaprogramowane.

– SEO – Search Engine Optimization jest to długotrwały proces polegający na zwiększeniu ruchu serwisu jak i jego jakości polegając głównie na wynikach naturalnych czyli takich, które wyświetlają się w przeglądarkach jak np. Google i nie podlegają na wykupieniu poprzez różne programy linków sponsorowanych, za które trzeba płacić.

– SEM – Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach. Ogół działań promocyjnych w internecie zwiększających widoczność serwisu i dotarcie do niego potencjalnym klientom. Pod pojęciem SEM może kryć się wiele różnych narzędzi od kampani reklamowych w AdWords po marketing na rónych forach i blogach.

– webmaster – szeroki termin dla osoby, która zajmuje się projektowanie, kodowaniem, szatą graficzną oraz aktualizacją strony internetowej. W skrócie jest to osoba zajmująca się kompleksowo budową strony www. Jednak coraz częściej role przy projektowaniu serwisu podzielone są na kilka osób, które w danej materii się wyspecjalizowali.

– webdesigner – jest to osoba, która dba o wygląd strony www. Opracowuje cały design i szatę graficzną w skład której może wchodzi leyout strony jak i jej graficzna zawartość. Na takich stanowiskach przeważnie obsadzani są wyspecjalizowani graficy.

– webdeveloper – osoba odpowiedzialna za tworzenie kodu serwisu w danym języku programowania czyli na danym frameworku. W skrócie jest to programista, który dba o prawidłową wymianę danych i działanie skryptów w ramach danej strony internetowej.

– web usability – to pojęcie najprościej można wyjaśnić w ten sposób, że jest to łatwość i prostota obsługi danego serwisu. Oznacza to bardzo wysoką intuicyjność w poruszaniu się po stronie, co przekłada się na komfort serfującego internauty. Strona zgodna z web usuability często nazywana jest „użyteczną” gdzie użytkownik chodzący po stronie nie musi nadmiernie zastanawiać się co należy w danym momencie zrobić aby dotrzeć do interesującej go informacji. Web usuability to również intuicyjne rozmieszczenie poszczególnych elementów serwisu i ich działanie. Dla przykładu: Logo na stronie najczęściej umieszczane jest w lewym górnym rogu i po jego kliknięciu przenosi użytkowania na stronę główną. Jest to coś do czego użytkownik w internecie jest przyzwyczajony i robi to intuicyjnie jak chce wrócić na stronę główną.

– Framework – nazwa często używana w programowaniu komputerowym, potocznie nazywany „silnikiem”. Jest to szkielet wykorzystywany do budowy danego serwisu/aplikacji. Dany silnik definiuje możliwości i mechanizm działania serwisu/aplikacji Różni programiści pracują na różnych silnikach i im jest on lepszy tym więcej możliwości możemy uzyskać. Dla porównania możemy wykorzystać właśnie silniki samochodowe. Mamy różna gamę silników w samochodach: (diesel, benzynowy, hybryda i elektryczny), każdy daje ten sam efekt, czyli dzięki niemu samochód jedzie tak podobnie jest w programowaniu. Niezależnie od wybrania frameworka do zbudowania serwisu uzyskamy ten sam efekt czyli serwis będzie działał, tylko tak jak w silnikach samochodowych będzie działał na trochę innych zasadach.

– Skrypty – wiemy już co to jest framework i skoro mamy już szkielet do budowy serwisu to należy teraz zdefiniować jak ma wszystko działać i właśnie do tego służą skrypty. Dla przykładu: jeżeli oglądamy sobie na danej stronie internetowej galerie zdjęć, to za wyświetlenie danego zdjęcia w danym rozmiarze i danej ramce i np. na tle w jasnym kolorze oraz aby po kliknięciu na przycisk „w prawo” lub „w lewo” ma wyświetlić się kolejne lub poprzednie zdjęcie odpowiada właśnie napisany skrypt. Definiuje on co ma się stać w momencie kiedy….no właśnie i stwierdzeń „kiedy” jest bardzo dużo, np. kiedy klikniemy w to, kiedy klikniemy wyślij formularz, kiedy klikniemy w daną pozycję menu itd.

Co jest potrzebne aby strona www działała?
Najbardziej podstawowymi i fundamentalnymi elementami jakie są potrzebne aby strona www mogła zaistnieć w internecie są:
– domena,
– hosting,
– struktura strony w formie plików, która jest trzymana na serwerze,
– bazy danych do których wprowadzane są różne dane,
– oprogramowanie czyli kod strony zaprogramowany w danym języku programistycznym.
Oczywiście powyższe rzeczy są absolutnym minimum aby po wpisaniu adresu w przeglądarce zobaczyć swoją własną wymarzoną stronę internetową. Ale jak wiadomo, w dzisiejszych czasach podstawowe rzeczy nie wystarczą aby uzyskiwać zadowalające efekty.
Aby przejść o poziom wyżej należy zadbać o spersonalizowaną i dopracowaną szatę graficzną, która nie jest zakupiona z gotowych szablonów. Trzeba skupić się na przemyślanym designie nastawiony na grupę docelową oraz zgodnym z obecnymi trendami. Należy również pamiętać o bardzo ważnej rzeczy jaką jest funkcjonalność strony i Panelu Administracyjnego, które mają ułatwiać dotarcie do informacji internatom jak również w łatwy sposób pozwolić obsługiwać stronę i wprowadzać/edytować dane Administratorom. Przemyślane funkcje strony odwdzięczą się mniejszą ilością wyjść internautów z serwisu, zwiększeniem czasu ich przebywania na stronie oraz co najważniejsze doprowadzi to do kontaktu lub zakupu danej usługi czy produktu. Oczywiście funkcjonalności strony są indywidualnie dopasowywane do charakteru biznesu, który się prowadzi. O ich różnorodności, zasadach działania i efektach można napisać całą książkę lecz będzie to tematem kolejnych artykułów.

Podziel się tym wpisem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane Artykuły

Sprawdź jak zwiększysz skuteczność…

HTTP/2 przyspiesz w XXI…

Favikona wędruje do wyszukiwarki…

  • Kategorie