Można z dystansem podchodzić do danych statystycznych. Można nie dawać wiary w wizje tych, którzy opowiadają o nadchodzących trendach. Trudno jednak polemizować z całkowicie naturalnymi i coraz bardziej utrwalanymi nawykami ludzi, którzy pokochali szybki i wygodny dostęp do informacji. Dziś o tym, jak smartfony zmieniają marketing w XXI wieku.
Dane statystyczne dotyczące wykorzystania urządzeń mobilny nie pozostawiają żadnych złudzeń. Smartfony zastępują szereg innych urządzeń, takich jak: komputery stacjonarne, laptopy, odtwarzacze muzyki, a nawet nawigacje GPS. Mamy więc w swoich dłoniach „klucz” do całego świata. Ponad połowa konsumentów (a według niektórych specjalistów nawet 60% z nich) do wyszukiwania interesujących ich produktów i usług wykorzystuje przede wszystkim smartfony. Co więcej, badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych wykazały, że ponad 70% czasu spędzonego w sieci to czas wygenerowany w czasie użytkowania urządzeń mobilnych.
Badacze sprawdzili również czego najczęściej poszukują w sieci użytkownicy urządzeń mobilnych. Lista jest długa, a na jej szczycie znalazła się kategoria „jedzenie i napoje”. Dalej mamy restauracje, zdrowie, sport, aktualności, poradniki lifestylowe oraz… sprzedaż. I to właśnie wzrost zakupów realizowanych przez urządzenia mobilne powinien być sygnałem do tego, aby znacznie więcej uwagi poświęcić marketingowi mobilnemu.
Można powiedzieć, że obecnie obserwujemy dziwne rozbieżności w danych dotyczących preferencji i przyzwyczajeń konsumentów, a działaniami ludzi odpowiedzialnymi za realizację kampanii reklamowych. Trudno bowiem uwierzyć w to, że managerowie decydujący o podziale budżetu na promocję marek i produktów, na kampanie Mobile Marketing przeznaczają jedynie 15% kwoty całkowitej, jaka inwestowana jest w marketing. Widoczny jest zatem znaczny niedosyt w tym obszarze, który w rzeczywistości daje nam bogaty wybór różnorodnych opcji.
Zmiany wymuszają najwięksi. Przykładem może posłużyć tutaj Google, który wprowadzając Mobile First Index faworyzuje strony w wersji mobilnej (a przynajmniej responsywnej), czy chociażby Instagram z reklamami w układzie siatki .
Zmiany w marketingu są nieuniknione. Wiem o tym wszyscy, a mimo to do kwestii marketingu mobilnego podchodzimy z dziwnym wręcz dystansem. Klienci agencji interaktywnych chętniej inwestują znaczne kwoty w tradycyjny już marketing sieciowy, pomimo tego, że to reklamy w wersji mobilnej mogą dostarczyć im znacznie więcej korzyści. Oczywiście nie może być tak, że nagle cały budżet przeznaczony na promocję zostanie ulokowany w Mobile Marketing. Wszystkie działania powinny stanowić spójną i logiczną całość. Tylko w ten sposób możliwe będzie maksymalne zwiększenie skuteczności kampanii reklamowych prowadzonych w Internecie.
Urządzenia mobilne rzucają nam pewnego rodzaju wyzwanie. Przygotowanie stron, a zatem i prezentowanych na nich treści wymaga starannego przemyślenia i rozplanowania. Głównym problem staje się pytanie – jak optymalnie zaprojektować stronę tak, aby na relatywnie niewielkim ekranie wyświetlić wszystko, a przy tym nie zmuszać użytkownika do jej scrollowania? Przy okazji omawiania trendów marketingowych na 2018 rok wspominaliśmy już o tym, że kluczowe w tym zakresie stały się badania Stevena Hoobera, który stworzył specjalne „mapy zasięgu kciuka dotykającego wyświetlacz smartfona”.
Pójdźmy jednak nieco dalej. Wiem o tym, że strony obsługiwane przez urządzenia mobilne muszą być wygodne i proste w obsłudze. Tego typu strony muszą działać sprawnie, wczytywać się w mniej niż trzy sekundy i posiadać wygodny w obsłudze interfejs. Proste, prawda?
Przecież dobrze opracowana i wdrożona strona to nie wszystko. Analizują trendy warto zwrócić uwagę na to, że w tym zakresie mamy spory wachlarz różnorodnych możliwości. Do najciekawszych z całą pewnością należą:
Marketing mobilny to obecnie dynamicznie rozwijający się sektor w usługach reklamowych. Powszechny dostęp do urządzeń mobilnych, a także dorastające pokolenia przyzwyczajone do codziennego użytkowania smartfonów sprawiają, że trendy w tym obszarze będą z roku na rok coraz bardziej wyraziste i dominujące. Już dziś wiadomo, że do 2020 roku większość stron internetowych będzie dostosowanych do parametrów technicznych urządzeń mobilnych. Co więcej, blisko 90% dorosłych częściej korzysta ze smartfonów niż z komputerów, gdy poszukują informacji o produktach, usługach czy obiektach. A czy Ty jesteś gotowy wejść w erą Mobile Marketing? Porozmawiaj z nami i sprawdź sam, jak skutecznie dotrzeć do nowych klientów.
A czy twoje działania marketingowe podążają we właściwym kierunku?
Autor tekstu: Krzysztof Krawczuk |